راهبردنگاهداشت مرمت واحیای کتیبه کوفی ودیوارنگاره خانه حسینیان شهریزد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده مجید علومی
- استاد راهنما حمید فرهمند بروجنی
- سال انتشار 1388
چکیده
بررسی و مطالعات پژوهشگران در طی قرون متمادی نشان می دهد که سنت دیوارنگاری بسیار کهنتر ازدیگر هنرهای رایج بوده است و به نوعی پدر هنر تصویرگری محسوب می شود. این هنر معمولا از جنبه های آئینی، روایتگری ، تزیینی و یا ترکیبی از آنها برخوردار بوده است و در هر دوره ای با سبک و سیاق خاص خود نمود پیدا کرده است. در دوره اسلامی جدای از منع صورتگری، این هنر چنان تقویت گرید که می توان گفت نگاره های نمادین همپایه اجزا و نیروهای معماری در انتقال مفاهیم سهیم بوده اند و گاه بر آن پیشی گرفته اند. ابنیه تاریخی و زیبای شهر یزد نیز در کنار سایر پیرایه های خیره کننده اش با این هنر ناآشنا نبوده و به گونه ای نقش و رنگ در کنار گچ بری های برجسته و فروهشته متنوع و کاشی های الوان و دیگر تزیینات، ترکیبات بدیعی را به وجود آورده اند. یکی از دیوارنگاره های منحصر به فرد در شهر یزد ( و حتی کشور) متعلق به بنایی موسوم به خانه حسینیان می باشد که بر اساس شواهد معماری آن را متعلق به قرن 8 هجری دانسته اند. این دیورانگاره در اتاقی نسبتا مهجور در یکی از فضاهای فوقانی خانه حسینیان اجرا شده و شامل نقش پرنده ای شکاری در حال صید پرنده ای دیگر می باشد و کتیبه ای به خط کوفی با مضمون فارسی پیرامون این اتاق را دور می زند و به ویژگی منحصر به فرد این اثر می افزاید. بررسی و مطالعات تاریخی و تطبیقی صورت گرفته در مورد این اثر و همچنین پاره ای از شواهد معماری و تاریخی که در راستای این رساله به آن دست یافتیم عمر این بنا را فراتر از قرن هشتم هجری ( احتمالا دوره اتابکان) تخمین می زند. عملیات مستندنگاری و نمونه برداری و انجام آزمایشهای شیمیایی تر و دستگاهی چون sem و xrd جهت شناسایی کمی و کیفی عناصر و فن شناسی دیوارنگاره و کتیبه، همچنین مطالعات میکروسکوپی نتایج جالب توجهی را در برداشت که موید تفاوت و ویژگی خاص این اثر نسبت به سایر دیوارنگاره ها و کتیبه های تاریخی شهر یزد می باشد. گذشت زمان طولانی و ناشناس بودن این اثر زیبا و همچنین عوامل متعدد آسیب رسان، خسارت های زیادی را بر آن وارد نموده است که بیشترین آسیب حاصل از رطوبت و فعالیت عوامل بیولوژیکی و به خصوص موریانه می باشد. در این رساله تلاش شده تا علاوه بر معرفی این اثر منحصر به فرد از نظر تاریخی و ساختاری، راهکاری جهت حفظ و نگهداری آن نیز ارائه گردد.
منابع مشابه
بررسی سیرتحول خطوط کوفی و عربی و کتیبه خوانی اسلامی
در میان آثار عربها سند و مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آنها نوشتن را میدانستند. فقط حِمیَریها در یمن بودند که آثاری از آنها باقی مانده که با حرف مَسنَد مینوشتند و ارتباط در شمال که با حروف نَبَطی مینوشتند و آثارشان نیز در نواحی حوران و به لقاء باقی است. برخی از آنان که قبل از ظهور اسلام به عراق یا شام سفر کرده بودند و رفتار و اخلاق شهرنشینی را کسب کردند و نوشتن را از ایشان به عاریت گرفتند و باز...
متن کاملرویکردهای عرفانی در طراحی کتیبه های کوفی معقد
کوفی معقد یکی از اولین نمونههای کوفی تزیینی است که نقشینۀ گره از اجزای اصلی آن است. کوفی تزیینی و از جمله کوفی معقد در مطالعات پیشین همواره ترکیبی از کوفی ساده و نقوش تزیینی پنداشته شده است؛ ولی بهنظر میرسد این خط کل منسجمی باشد که از تغییرات روابط هندسی در ساختار مفردات و مرکباتِ خط کوفی به وجود آمده است. از این رو، مقالۀ حاضر قصد دارد ضمن مطالعۀ روابط هندسی مفردات و مرکباتِ کوفی معقد به زمی...
متن کاملطرح مرمت واحیای حمام قاجاری باغ گندم
شیوه معماری و نوع مصالح بکار رفته در بنا ، قدمت حمام باغ گندم را به دوره قاجار می رساند. نام حمام باغ گندم متأ ثر از نام محله ای است که بنا در آن واقع شده است. حمام باغ گندم بنایی است که تقریباً بیش از 2/1 ارتفاع آن در خاک قرار دارد . در سمت شمال روی بام حمام یک طبقه بنا ساخته شده ( همکف بام حمام ) روی آن انبار، آشپزخانه و 2اتاق که محل سکونت کارگر حمام بوده است قراردارد. حمام مذکور دو قلو می باش...
15 صفحه اولطرح مرمت واحیای قلعه فرخ شهر(اسفندیاری)
قلعه فرخشهر پس از سپری شدن دوره خان و خان سالاری بدلیل متلاشی شدن بنیاد زندگی گروهی و طایفه ای که منجر به سکنی گزینی مستقل افراد ساکن در این اقامتگاه گردید آسیبهای زیادی را متحمل شد. از جمله ؛عوامل آسیب رسان جوی را میتوان نام برد که البته باتوجه به حجم و وسعت بنا پدیده ای طبیعی است. با کمی تامل متوجه میشویم که ماه عسل این پدیده ( متروکه شدن بنا ) است که خود زمینه ساز بروز بسیاری از آسیبها است ک...
15 صفحه اولرویکردهای عرفانی در طراحی کتیبه های کوفی معقد
کوفی معقد یکی از اولین نمونه های کوفی تزیینی است که نقشینۀ گره از اجزای اصلی آن است. کوفی تزیینی و از جمله کوفی معقد در مطالعات پیشین همواره ترکیبی از کوفی ساده و نقوش تزیینی پنداشته شده است؛ ولی به نظر می رسد این خط کل منسجمی باشد که از تغییرات روابط هندسی در ساختار مفردات و مرکباتِ خط کوفی به وجود آمده است. از این رو، مقالۀ حاضر قصد دارد ضمن مطالعۀ روابط هندسی مفردات و مرکباتِ کوفی معقد به زمین...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023